Mentoria i assessorament per a un itinerari de vida i l’abordatge dels malestars
Des del servei de l’Estol hem dissenyat un itinerari per tal d’acompanyar i oferir suport a les joves en el desenvolupament d’un projecte de vida independent, a la vegada que enfrontem els malestars més enllà del circuit clínic de salut mental. Fomentem la participació i l’enfortiment del teixit social i comunitari per a la transformació social, i també l’articulació del malestar a través de la creativitat i la vinculació amb la cultura.
Què proposem?
Un procés de MENTORIA I ASSESSORAMENT per a un itinerari de vida independent i l’abordatge del malestar juvenil. En aquest procés acompanyem de forma tant individual com grupal, i abordem a partir de diferents càpsules aquells àmbits i aspectes que responen als interessos i motivacions de les mateixes joves.
Us presentem l’esquema bàsic. Aquest es pot adaptar a les necessitats de les joves i també dels centres, serveis i professionals que treballen amb joves, tant pel que fa al nombre de càpsules a realitzar, com l’ordre d’aquestes. De les set càpsules que presentem, per tal de preservar la idea de circuit i itinerari, així com per cuidar el vincle i aprofundir en aspectes de benestar emocional, proposem que com a mínim es realitzin 3-4 càpsules.
Objectius de les càpsules:
1. Acollida: explicar el programa i els seus objectius, generar dinàmiques on les joves identifiquin els seus interessos per adaptar l’itinerari i les accions a les necessitats i desitjos de les participants.
2. Acompanyament emocional: generar un espai de reflexió entorn al malestar des d’una mirada crítica, comunitària i desestigmatitzadora.
Si la persona ho desitja, es pot ampliar a un acompanyament terapèutic individual
3. Laboral: conèixer el món laboral, tant des d’una perspectiva de la recerca de feina, com de drets laborals i/o de l’Economia Social i Solidària.
4. Educatiu: orientar acadèmicament i en les transicions educatives.
5. Procés creatiu: generar processos creatius per articular el malestar a través de diferents eines creatives (fonamentalment l’art urbà però també el teatre social o la performance).
6. Participació, Xarxa i Comunitat: partim de la premissa que la soledat no volguda i l’aïllament són dos dels factors clau del malestar juvenil. Per aquest motiu, apostem per fer prescripció comunitària que inclou un procés d’acompanyament que busca la vinculació i participació en espais de suport mutu, processos creatius col·lectius o teixit associatiu.
7. Avaluació i tancament: aquest itinerari pretén millorar el benestar de les joves, així com acompanyar per a una vida independent. En aquest sentit, oferim un seguiment en clau emocional i avaluem també els retorns al sistema educatiu i les insercions laborals.